Słowa światła i miłości
Św. Jan od Krzyża (Jan de Yepes)
ZASADY MIŁOŚCI
(Puntos de amor)
79. Umartwiaj język i myśli i odnoś zawsze
uczucia do Boga, a roz-płomieni się twój duch
boskim żarem.
80. W samym tylko Bogu szukaj pokarmu dla
duszy. Porzuć starania o rzeczy zewnętrzne, a
nabywaj pokoju i skupienia serca.
81. W miłosnej pamięci o Bogu szukaj pokoju
ducha, a gdy potrzeba ci mówić, nie trać tego
spokoju i równowagi.
82. Miej wciąż w pamięci życie wiekuiste i to,
że najbardziej wyzuci, ubodzy i pokorni cieszyć
się będą największym szczęściem i chwałą u Boga.
83. Raduj się zawsze w Bogu, który jest twym
zbawieniem (Łk 1, 47) i myśl, że dobrze jest
cierpieć w jakikolwiek sposób dla Niego, który
jest tak dobry.
84. Bądźcie nieprzyjaciół karni samych siebie i
z świętą surowością dążcie do doskonałości,
wiedząc, że z każdego słowa wymówionego poza
posłuszeństwem, zażąda Bóg rachunku.
85. Pragnij gorąco, aby Bóg uzupełnił dla swej
czci twoje braki, o których On tylko wie.
86. Ukrzyżowana w duchu i zewnętrznie z
Chrystusem, będziesz żyła z nasyceniem i
zadowoleniem swej duszy, pozyskując ją w swej
cierpliwości (Łk 21, 19).
87. Przylgnij z miłosną uwagą do Boga, nie
pragnąc poznawać w Nim rzeczy szczegółowych.
88. Miej zawsze ufność w Bogu, ceniąc w sobie i
w twych siostrach to tylko, co Bóg ceni, to jest
skarby duchowe.
89. Wejdź do swego wnętrza i pracuj z myślą o
twym Oblubieńcu, który wciąż jest z tobą darząc
cię miłością.
90. Nie dopuszczaj nigdy do serca myśli, nie
mających wartości duchowych, by cię snadź nie
pozbawiły upodobania do rzeczy duchowych i
skupienia.
91. Niechaj ci wystarcza Chrystus Ukrzyżowany,
z Nim cierp i odpoczywaj, a przez to wyzujesz się
z wszelkich ciężarów zewnętrznych i wewnętrznych.
92. Staraj się, by wszystkie rzeczy byty niczym
dla ciebie i ty niczym dla nich, a zapomniawszy o
wszystkim przebywaj w skupieniu ze swym
Oblubieńcem.
93. Miłuj trudy i uważaj je za mało znaczące,
aby się przypodobać Oblubieńcowi, który nie wahał
się poświęcić swego życia dla ciebie.
94. Miej odwagę przeciwstawić się w swym sercu
wszystkiemu, co cię odwodzi od Boga i bądź
przyjaciółką cierpień Chrystusowych.
95. Wyzuj się ze wszystkich rzeczy i nie miej
upodobania w doczesności, a odkryje twa dusza
dotąd nie znane skarby.
96. Dusza miłująca nie nuży siebie, ani innych.
97. Ubogich nagich okrywają szatami; i duszę
ogołoconą ze swych pożądań z konieczności okryje
Bóg swą czystością, szczęściem i upodobaniem.
98. Są dusze tarzające się w błocie, jak brudne
stworzenia, lecz są inne, jak ptaki wzlatujące w
jasne przestworza i w nich się oczyszczające.
99. Jedno Słowo wypowiedział Ojciec, którym
jest Jego Syn i to Słowo wypowiada nieustannie w
wieczystym milczeniu; w milczeniu też powinna
słuchać go dusza.
100. Mierźmy prace do siebie a nie siebie do
prac.
101. Kto nie szuka krzyża Chrystusowego, nie
szuka chwały Jego.
102. By rozmiłować się w duszy, nie patrzy Bóg
na jej wielkość, lecz na głębię jej pokory.
103. Tego, "kto się Mnie zaprze przed ludźmi,
tego zaprę się i Ja przed Ojcem moim", mówi Pan
(Mt 10, 33).
104. Włosy często czesane są gładkie i nie ma
trudności w zaczesy-waniu ich. Również dusza,
która często bada swe myśli, słowa i czyny, będące
jej włosami, i czyni wszystko z miłości dla Boga,
będzie miała starannie zaczesane włosy. Wtedy
wejrzy Oblubieniec na jej szyję i będzie nią
ujęty, i zraniony zostanie jednym jej okiem,
którym jest czystość jej intencji we wszystkich
poczynaniach. Chcąc włosy dobrze rozczesać,
zaczyna się od wierzchu głowy; również wszystkie
nasze prace powinniśmy zaczynać od najwyższego
punktu miłości Boga, by były czyste i błyszczące.
105. Niebiosa są stałe i niezniszczalne.
Również dusze z natury niebiańskie są stałe i nie
skłaniają się ku pożądaniom czy innym uchybieniom,
gdyż w pewnym stopniu upodabniają się do Boga, nie
zmieniającego się nigdy.
106. Nie szukaj pożywienia na niedozwolonych
pastwiskach doczesności, gdyż "błogosławieni,
którzy łakną i pragną sprawiedliwości, albowiem
oni będą nasyceni" (Mt 5, 6). Bóg, będąc z natury
Bogiem, nas chce uczynić bogami przez
uczestnictwo, podobnie jak ogień zamienia
wszystkie rzeczy w siebie.
107. Wszystko dobro, które tu mamy, jest nam
pożyczane przez Boga; jest ono Jego własnością;
Bóg i Jego dzieło jest to sam Bóg.
108. Mądrość przychodzi przez miłość, milczenie
i umartwienie. Największą mądrością jest umieć
milczeć i nie zważać na słowa, uczynki i życie
innych.
109. Wszystko dla mnie i nic dla Ciebie.
110. Wszystko dla Ciebie i nic dla mnie.
111. Pozwól, by cię inni nauczali, rozkazywali
ci, gardzili tobą i poddawali cię swej władzy, a
będziesz doskonała.
112. Pięcioraką szkodę wyrządza duszy
jakakolwiek namiętność: niepokoi ją, zamącą,
brudzi, osłabia i zaślepia.
113. Doskonałość nie polega na tych cnotach,
które dusza upatruje w sobie, lecz na tych, które
Bóg w niej widzi. Sama bowiem jest niczym, nie
powinna się więc chełpić ze siebie, lecz raczej
upokarzać.
114. Miłość nie polega na odczuwaniu wielkich
rzeczy, lecz na wielkim ogołoceniu i cierpieniu
dla Umiłowanego.
115. Nie jest świat godny jednej myśli
człowieczej, gdyż ona się Bogu należy; każdą więc
myśl nie odnoszącą się do Boga kradniemy Mu.
116. Władze i zmysły mamy tylko tyle zajmować,
ile to jest konieczne, a poza tym pozostawić je
wolne dla Boga.
117. Niezważanie na cudze niedoskonałości,
przestrzeganie milczenia i ustawiczne zajmowanie
się Bogiem uwolni duszę od wielkich
niedoskonałości, a uczyni ją panią wielkich cnót.
118. Trzy cechy znamionują skupienie
wewnętrzne: pierwsza - brak upodobania w rzeczach
przemijających; druga - upodobanie w samotności,
milczenie i wybieranie tego, co doskonalsze;
trzecia - jeżeli to, co powinno wspomagać duszę,
jak rozmyślania, akty pobożne, niepokoi ją tak, iż
nie ma na modlitwie innej podpory, tylko wiarę,
nadzieję i miłość.
119. Jeżeli dusza ma więcej cierpliwości w
trudach i więcej stałości w wyzbywaniu się
pociech, jest to znakiem większego postępu w
cnocie.
120. Pięć właściwości ma ptak samotny: wzlatuje
ponad najwyższe wzniesienia, nie znosi towarzystwa
nawet podobnego jemu, zwraca się pod wiatr, nie ma
określonego koloru, śpiewa przyjemnie. Tak również
i dusza kontemplatywna powinna się wznosić ponad
przemijające rzeczy, traktując je jakby nie
istniały, być przyjaciółką samotności i milczenia,
nie cierpieć towarzystwa żadnego stworzenia.
Powinna zwracać się zawsze pod powiew Ducha
Świętego, idąc za Jego natchnieniami, aby przez
swoją wierność stała się godna Jego towarzystwa.
Powinna wreszcie nie mieć określonego koloru, nie
przywiązując się do żadnej rzeczy, tylko
spełniając wolę Bożą; i na koniec winna przyjemnie
śpiewać w kontemplacji i miłowaniu swego
Oblubieńca.
121. Nałogi dobrowolnych niedoskonałości,
których się nie zwycięża, jak np.: wielomówność,
drobne przywiązanie do osób, ubrania, celi,
książki, jakiejś ulubionej potrawy, i inne
drobnostki dla zadowolenia ciekawości, słuchu i
tym podobne, nie tylko że nie pozwalają dojść do
zjednoczenia z Bogiem, ale w ogóle do
doskonałości.
122. Jeżeli chcesz się szczycić, a nie uchodzić
za nierozumną, odrzuć wszystko, co nie jest twoje,
a z reszty możesz się szczycić. Gdy jednak
odrzucisz wszystko, co nie jest twoje, nic ci nie
zostanie i z niczego masz się szczycić, by nie
wpaść w próżność. Nawet gdy chodzi o dary łaski,
które czynią ludzi przyjemnymi w oczach Boga, nie
możesz się szczycić z nich, gdyż nie wiesz z
pewnością, czy je posiadasz.
123. O, jak słodką jest obecność Twa, Boże,
który jesteś mym najwyższym dobrem! Zbliżę się w
milczeniu do Ciebie i ujrzę Twe stopy (por. Rt 3,
4), gdyż podnosisz mnie do zaślubin z Tobą i nie
nasycę się, aż spocznę w Twych ramionach. I błagam
Cię Panie, nie opuszczaj mnie w tym skupieniu,
gdyż bez Ciebie wszystko utracę.
124. Gdy się uwolnisz od rzeczy zewnętrznych,
wyzujesz z duchowych - nie będziesz uważała za
własność swoją łask Bożych, nie usidli cię
pomyślność, ani przeciwieństwa nie skrępują ci
lotu.
125. Duszy z Bogiem złączonej lęka się szatan
jak samego Boga.
126. Najczystsze cierpienie daje najjaśniejsze
poznanie.
127. Jeśli dusza pragnie, by się jej Bóg oddal,
najpierw sama powinna Mu się oddać całkowicie.
128. Dusza zjednoczona całkowicie z Bogiem
przez miłość - nie ma nawet pierwszych
nieporządnych poruszeń.
129. Starzy przyjaciele Boga cudem tylko
upadają - są bowiem już ponad wszystkim, co
wiedzie do grzechu.
130. O mój Umiłowany, wszystko, co przykre i
bolesne, biorę dla siebie, a Tobie pozostawiam
samą przyjemność i słodycz.
131. Najpotrzebniejsze do postępu jest
milczenie przed Bogiem w pragnieniach i słowach;
On bowiem najlepiej przyjmuje milczenie miłości.
132. Uwolnij się od służby, aby szukać Boga.
Światło bowiem potrzebne w świecie zewnętrznym, by
się ustrzec od wypadków, jest zbyteczne w świecie
ducha, tam lepiej go nie widzieć -a dusza będzie
miała większą pewność.
133. Więcej się nabywa w przeciągu jednej
godziny w skarbach Bożych, niż w naszych własnych
przez całe życie.
134. Pragnij być zapomniana od innych i przez
siebie i nie patrz na cnoty czy uchybienia cudze.
135. Przebywaj sam na sam z Bogiem, czyń dobrze
w ukryciu, ukrywaj dary Boże.
136. Cechą dusz mężnych, szlachetnych i serc
ofiarnych jest pozostawanie w tyle, by inni byli
ponad nimi. I pragną raczej dawać niż otrzymywać,
aż do oddania samych siebie, gdyż uważają za zbyt
wielki ciężar posiadać samych siebie, a bardziej
im się podoba być posiadanym i wyzutym z siebie.
Jesteśmy bowiem bardziej własnością owego
Nieskończonego Dobra aniżeli swoją.
137. Wielkim złem jest uważanie więcej na dary
Boże, niż na samego Boga. Modlitwa i wyzbycie się
własności!
138. Rozważaj, jaka nieskończona mądrość,
skryte tajemnice, jaki pokój, miłość i cisza
rozlewają się w sercu Boga... Jak wzniosła jest ta
mądrość, której sam Bóg naucza. To są owe tak
zwane akty anagogiczne, rozpalające na wskroś
serce.
139. Sekret sumienia traci na wartości i ulega
skażeniu, ilekroć wyjawia się ludziom jego owoce,
ponieważ za każdym razem jako wynagrodzenie
otrzymuje się tylko owoc chwały przemijającej.
140. Mów mało i nie wtrącaj się do spraw, kiedy
cię nie pytają.
141. Chodź zawsze w obecności Bożej i strzeż w
sobie czystości, której cię Bóg naucza.
142. Nie uniewinniaj się i nie wzdrygaj się być
napominana przez wszystkich; słuchaj z pogodnym
obliczem nagany, wierząc, że to sam Bóg mówi.
143. Żyj tak, jakby tu nie było nikogo, tylko
Bóg i ty, by twego serca nie zatrzymała jakaś
rzecz ludzka.
144. Uważaj za wielką łaskę Bożą, jeśli czasem
otrzymasz jakieś dobre słowo, nie zasługujesz
bowiem na żadne.
145. Nigdy nie rozpraszaj serca nawet na
najmniejszą chwilkę.
146. Nie słuchaj nigdy o słabościach ludzkich,
a gdy się ktoś skarży, poproś pokornie, by nie
mówiono o tym.
147. Nie narzekaj na nikogo, nie pytaj o
niepotrzebne rzeczy, a w razie potrzeby uczyń to w
krótkich słowach.
148. Nie cofaj się przed trudem, choćby ci się
zdało, że mu nie podołasz. Niech wszyscy znajdują
u ciebie współczucie.
149. Nie sprzeczaj się i nie wymawiaj nigdy
słowa nieodpowiedniego.
150. Mów tak, byś nikogo nie uraziła i by twej
mowy mogli wszyscy słuchać.
151. Nie odmawiaj niczego, choćbyś tego
potrzebowała.
152. Nie wyjawiaj tego, co ci Bóg mówi,
pamiętając o słowach oblubienicy: "Tajemnica moja
dla mnie" (Iz 24, 16).
153. Staraj się o pokój serca, nie przejmując
się niczym na świecie, wiedząc, że to wszystko
przemija.
154. Nie myśl wcale o tym, kto jest z tobą, a
kto przeciw tobie, starając się tylko Bogu
przypodobać. Błagaj Go, by się działa zawsze Jego
wola. Kochaj Go nad wszystko, bo On tego godzien.
155. Dwanaście gwiazd do korony najwyższej
doskonałości: miłość Boga, miłość bliźniego,
posłuszeństwo, czystość, ubóstwo, obecność w
chórze, pokuta, pokora, umartwienie, modlitwa,
milczenie, pokój.
156. Nie bierz nigdy za wzór postępowania
człowieka, jakkolwiek byłby święty, gdyż szatan
może ci przedstawić za przykład jego
niedoskonałości. Weźmij sobie natomiast za wzór
Chrystusa, który jest najdoskonalszy i
najświętszy, a nigdy nie zbłądzisz.
157. Szukajcie w czytaniu, a znajdziecie w
rozmyślaniu; pukajcie w modlitwie, a otworzą wam w
kontemplacji. |